جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیانیه ۴۲ سازمان حقوق بشری و مدنی در خصوص لزوم دسترسی آزادانه شهروندان به اینترنت در جریان انتخابات و پس از آن

۴۲ سازمان حقوق بشری و مدنی ایرانی، منطقه‌ای و بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای مشترک، خواستار دسترسی آزادانه و امن شهروندان به اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و تمامی کانال‌های ارتباطی در طول انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن شد.

در این بیانه هشدار داده شده است که جهان نظاره‌گر این انتخابات برای اطمینان از عدم وقوع نقض حقوق است. بنا بر این بیانیه طی هفته‌های اخیر شماری از فعالین و روزنامه‌نگاران ایرانی در حساب‌های شخصی خود از فشار نهادهای امنیتی برای عدم انتقاد از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه و نامزد این دوره انتخابات ریاست جمهوری خبر داده‌اند. همچنین گزارش شده است که دادسرای فرهنگ و رسانه، پلیس فضای مجازی (فتا)، سپاه و نیروهای امنیتی احضار و تهدید سردبیر روزنامه و رسانه‌های خبری را آغاز کرده‌اند.

در این بیانیه، ضمن اشاره به نقش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در آزادی بیان، ابراز عقیده و اعتراضات به اهمیت آن به ویژه در شرایط ایران که تجمعات مسالمت آمیز و آزادی بیان جرم انگاری شده، پرداخته است. امضاکنندگان این بیانیه در ادامه با اشاره به سابقه حکومت ایران در قطعی و یا ایجاد اختلال در اینترنت طی سال‌های اخیر از جمله اعتراضات مردمی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، اعتراضات دیماه ۹۶، اعتراضات سراسری آبان ۹۸ و اعتراضات زمستان گذشته در سیستان و بلوچستان به فیلتر شماری از پیام رسان ها و شبکه‌های اجتماعی همچون سیگنال و کلاب هاوس نیز پرداخته‌ و در این خصوص ابراز نگرانی کرده‌اند. در بخشی از این بیانیه آمده است، قطعی یا ایجاد اختلال در اینترنت «ممکن است راه نیروهای دولتی را برای استفاده از خشونت علیه کسانی که به صورت صلح آمیز از حق خود برای بیان آزادانه دیدگاه های خود استفاده می‌کنند، باز کند. آنان همچنین دسترسی به اطلاعات حیاتی، به موقع و نجات بخش و خدمات اضطراری را قطع کرده و این جامعه را دچار ترس و سردرگمی می‌کند.»

سازمان‌های امضاکننده این بیانیه با ناقض استانداردها و قوانین حقوق بشر خواندن قطعی اینترنت، جمهوری اسلامی را موظف به پایبند ماندن به میثاق‌های بین المللی همچون کنوانسیون حقوق مدنی و سیاسی عنوان کرده‌اند. بر اساس این پیمان نامه، حکومت ایران موظف به حفاظت و ارتقای حق آزادی بیان و عقیده، آزادی تجمعات و دسترسی به اطلاعات به صورت آفلاین و آنلاین است. کارشناسان حقوق بشر و مقامات عالی رتبه سازمان ملل متحد همچون دبیرکل این سازمان، قطعی اینترنت و فیلترینگ گسترده و یا برخی از خدمات را مغایر با قوانین و ناقض حقوق بشر توصیف کرده‌اند.

همچنین از شرکت‌های مخابراتی ارائه دهنده اینترنت از جمله مخابرات ایران خواسته شده است تا به حقوق بشر احترام گذاشته و برای حفظ و تقویت آن با ارائه اینترنت باکیفیت، آزاد و امن تلاش کنند و اجازه ندهند که قطعی اینترنت، چه در ایران و چه در سایر کشورها به امری عادی تبدیل شود.

اسامی سازمان‌های امضاءکننده این بیانیه:

بنیاد عبدالرحمن برومند

Access Now

حقوق بشر برای همه در ایران

ماده ۱۹

انجمن حقوق بشر مردم آذربایجانی در ایران (AHRAZ)

بنیاد تحقیقات داده و اینترنت آفریقا

سازمان کمپین عدالت

Kijiji Yeetu, Kenya

جمعیت حقوق بشر کردستان در ایران-ژنو (KMMK-G)

Ubunteam

انجمن  Jammi

انجمن قلم آمریکا

امنیت ساختن سازمان‌ها از طریق سیاستگذاری خودکار (SOAP)

جنبش تغییر تانزانیا

Bareedo Platform Somalia

دفاع از ابتکار برای توسعه (AID)

پروژه Tor

حقوق دیجیتال کشمیر

انجمن وبلاگ نویسان کنیا

بناید Manushya

بنیاد مرز الکترونیک

Miaan Group

شبکه زنان اوگاندا (WOUGNET)

گروه حمایت از فناوری اطلاعات و ارتباطات زنان (WIAG)

Wikimedia Community User Group Uganda

Wikimédia France

بنیاد Zaina

ائتلاف حقوق دیجیتال – Malawi

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (HRAI)

دیده بان حقوق بشر

اتحاد برای ایران

مرکز حقوق بشر در ایران

اتحادیه مطبوعات گامبیا (GPU)

Manushya Foundation

Paradigm Initiative (PIN)

پروژه دموکراسی خاورمیانه (POMED)

Rudi International

جمعیت Sassoufit

بنیاد سیامک پورزند

VE sin Filtro

Xnet

Filterwatch

https://akhbar-rooz.com/?p=116782 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x