جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ظریف: فناوری رمزگشایی را نداریم، جعبه ی سیاه را نیز تحویل نمی دهیم!

محمدجواد ظریف اعلام کرد گرچه جمهوری اسلامی فناوری لازم برای رمزگشایی از جعبهٔ سیاه هواپیمای اوکراینی ساقط شده در ایران را ندارد اما این جعبه‌ را در اختیار کشور ثالث نیز قرار نمی‌دهد.

وی که در حاشیهٔ نشست مونیخ در مصاحبه‌‌ای اختصاصی با ان بی سی سخن می‌گفت تأکید کرد که طبق قانون هوانوردی بین‌الملل ایران حق دارد تحقیق دربارهٔ سانحهٔ سقوط هواپیما را خود انجام دهد. وی همچنین گفت کشورش از سازندهٔ هواپیما یعنی ایالات متحده کمک خواسته‌ اما جوابی دریافت نکرده است.

ظریف با اشاره به این درخواست حکومت اسلامی گفت:‌ «این یک موضوع بشر دوستانه است، پس آنها چرا نرم‌افزارش را به ما نداده‌اند؟ چرا مهارت فنی‌اش را به ما نداده‌اند؟ خود ما بیشتر از هر کس می‌خواهیم بدانیم در جعبهٔ سیاه چیست،‌ تا بفهمیم عملا چه اتفاقی افتاده؟»

جاستین ترودو «تحت تاثیر» قرار گرفت!

ظریف در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز دیدار و گفتگو کرد.

خبرگزاری ایرنا با اعلام این خبر نوشت که ترودو بامداد جمعه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) به محل اقامت ظریف در مونیخ رفته و با وی در مورد روابط دوجانبه و مسائل مورد علاقه رایزنی کرده‌اند.

ترودو پس از دیدار با ظریف گفت از این سخن او که گفته است می‌بایست تحقیقات کامل و مستقلی در ارتباط با چگونگی سرنگونی هواپیمای اوکراینی به عمل آید «تحت تاثیر» قرار گرفته است.

جاستین ترودو به خبرنگاران گفت:« وعده من به کانادایی‌ها یافتن پاسخ برای سوالهایشان و اطمینان یافتن از این بود که ایران همراه با جامعه جهانی تحقیقات کامل بعمل آورد و مسببان حادثه را محاکمه کند.»

ایران تا به امروز از تحویل جبعه سیاه هواپیمای سرنگون شده به کشوری ثالت که آقای ترودو خواهان آن است سر باز زده است. نخست وزیر کانادا گفت که در دیدار با آقای ظریف این خواست خود را بار دیگر تکرار کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=20277 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x