یک بازیگر روی صفحه ظاهر می شود. او زیبا، کنجکاو و دمدمی مزاج است. اما انسان نیست.
«لیلی زیرن» اولین بازیگر هوش مصنوعی در چین است که در یک سریال تلویزیونی در کنار بازیگران واقعی ظاهر میشود. این بازیگر تولید شده توسط هوش مصنوعی نقش Er Zhuang را در “I Am Nobody”، یک سریال تلویزیونی چینی که توسط Tencent Animation (شرکت چینی تولید و توسعه انیمیشن) و Comics تولید شده و توسط Youku، یک پلت فرم پخش ویدیوی چینی متعلق به غول تجارت الکترونیک علی بابا، توزیع شده است، بازی می کند.
در مقایسه با اینفلوئنسرهای مجازی قبلی و رباتهای هوش مصنوعی که در سرتاسر جهان خبرساز شدهاند، لیلی در حرکاتش طبیعی و فراواقعگرا به نظر میرسد. این بازیگر صفحه IMDb خودش را دارد و طرفداران فزایندهای در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی چین به دست آورده است. تیم سازنده فقط یک هفته طول کشید تا او را خلق کند.
لیلی شبیه سازی شده از بازیگری که از قبل وجود داشته باشد؛ نیست. او از طریق استندهای انسانی و کارهای پس از تولید خلق شده است. بازیگران تولید شده با هوش مصنوعی مانند لیلی برای شرکتها و مصرفکنندگان در چین جذاب هستند، زیرا به عنوان مثال، آنها درگیر هیچ رسوایی نمی شوند.
“این خیلی خوب است! یک کاربر اینترنتی در فوجیان در Douyin، نسخه اصلی TikTok چین نوشت: [او] هرگز آبروی خود را با رسوایی نخواهد برد. یکی دیگر گفت “من احساس می کنم او بهتر از یک فرد واقعی است. پس از این، بیایید همه [بازیگران انسانی] را با این بازیگران هوش مصنوعی عوض کنیم.»
در سال ۲۰۲۰، تهیه کنندگان تلویزیونی در چین به طور مخفیانه یک بازیگر را پس از بازداشت او به دلیل برهم زدن نظم عمومی جایگزین کردند. بهجای استخدام بازیگر جدید برای «عشق هزار ساله»، از چهره ای استفاده کردند که به دلیل کمبود بودجه و زمان، از پلتفرم استریم چینی MangoTV برداشته شده بود.
کاربران اینترنت این پروژه را یک فلاپ (پروژه شکست خورده) نامیدند. لیلی، اما تحسین زیاد کاربران در Douyin و Reddit را بر انگیخته است. او را با ترکیبی از Angelababy (بازیگر و مدال چینی) و Eileen Gu (دارنده مدال طلای اسکی المپیک) و دیگران مقایسه کرده اند.
یک کاربر چنین اظهار نظر کرد: “در پایان، آیا او انسان هست یا نیست؟” یکی دیگر از کاربران نوشت: “من نمی توانم تفاوت را تشخیص دهم.” و دیگری اظهارنظر کرد: “من نمی گویم او هوش مصنوعی نیست؛ اما چگونه چین و چروک بر پیشانی می اندازد؟”
صنعت پرسود هوش مصنوعی چین تا حدی توسط شرکت هایی که می خواهند بهره وری را افزایش دهند، تقویت شده است. در سال ۲۰۱۸، خبرگزاری دولتی چین، شین هوا، ژانگ ژائو، اولین مجری اخبار زبان انگلیسی ساخته شده توسط هوش مصنوعی در جهان را به کار گرفت و اظهار داشت او باعث بهره وری بیشتر می شود، زیرا می تواند بیست و چهار ساعت در هفت روز هفته کار و به کاهش هزینه های تولید کمک کند. از آن زمان، کاربران اینترنت در سرتاسر جهان با پادکستهای ترجمهشده، اپلیکیشنهای همگامسازی لب و اینفلوئنسرهای مجازی از کارتونی تا چهره های جذاب، جهش هوش مصنوعی را تجربه کردهاند.
هوراس لام، که رهبری شرکت حقوقی جهانی DLA Piper در زمینه فناوری IP و فناوری در آسیا را بر عهده دارد، می گوید: «بازار هوش مصنوعی در چین در حال رونق است. شرکتهای فناوری پیشرو مانند علیبابا، بایدو و تنسنت سرمایهگذاری قابلتوجهی در توسعه مدلهای هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ کردهاند که باعث گسترش دامنه دسترسی به هوش مصنوعی در سراسر صنایع خواهد شد.»
ویدیوهای مربوط به صنعت هوش مصنوعی و ظهور آواتارهای دیجیتالی هوش مصنوعی در چین هزاران لایک می گیرند. تنها یک ویدیوی توضیحی ۱۴۶۰۰۰ لایک دریافت کرد.
اخیراً، شرکتها از صنعت پخش زنده عظیم چین با مدلهای پیشرفته استفاده کردهاند که به پخشکنندههای هوش مصنوعی اجازه میدهد به چند زبان صحبت کنند و با کاربران به صور مستقیم تعامل داشته باشند. برای ایجاد این کلون های دیجیتال، تنها چیزی که نیاز است یک دوربین و پنج دقیقه فیلم از شخص واقعی است.
کاربران اینترنت ویدیوهایی شگفت انگیزی می بینند که این دفاتر خالی پخش کننده را به نمایش می گذارند – برخی از آنها کمی کمتر از ۱۰۰۰۰ فوت مربع – که تنها شامل ردیفی از صفحه نمایش های کامپیوتری هستند و پخش زنده چند زبانه تولید شده توسط هوش مصنوعی را انجام می دهند. بر اساس گزارش The Technology Review، پخشکنندههای هوش مصنوعی Xiaoice و Quantum Planet میتوانند به ۱۲۹ زبان از جمله ویتنامی، تایلندی و اندونزیایی صحبت کنند. آواتارهای تولید شده توسط هوش مصنوعی به صورت آنلاین پخش می شوند و امکان فروش ۲۴ ساعته محصولاتی مانند محصولات آرایشی، کودکان و نوشیدنی ها را فراهم می کنند.
هوراس لام می گوید: «در حال حاضر، آنها عمدتاً برای پر کردن زمان های خالی که انسان های واقعی نمی توانند حضور داشته باشند، استفاده میشوند. این می تواند به طور موثر نیروی انسانی و هزینه های عملیاتی تجارتی را کاهش دهد».
یکی از این دفترهای پخشکننده مجازی زنده Zhipin، یک آژانس بازاریابی و تبلیغات در شنژن (شهری در جنوب چین) است، در آن شخصیتهای هوش مصنوعی میتوانند نظرات زنده کاربران را در جریان استریم (پخش زنده صوتی و یا تصویری) تفسیر کرده و به آنها پاسخ دهند. یکی از کارمندان این شرکت به نیو لاین گفت مشتریان می توانند تقریباً با ۷۰۰ دلار یک آواتار (نمایه دیجیتالی) از خود برای استفاده طولانی مدت تهیه کنند. وی خاطرنشان کرد نرم افزار آنها به کاربران امکان می دهد با آواتارهای هوش مصنوعی خود در تعداد زیادی از برنامه ها مانند بازارهای تجارت الکترونیک، و برنامه های اجتماعی از جمله TikTok شرکت کنند.
افزایش استفاده های متفاوت از هوش مصنوعی به بحث های مهم تری در مورد اشغال مشاغل توسط هوش مصنوعی؛ سواستفاده، دستکاری، اطلاعات نادرست، کلاهبرداری و محتوای نژادپرستانه دامن زده است. متخصصان هوش مصنوعی مانند نیل ساهوتا، که به عنوان مشاور هوش مصنوعی در سازمان ملل خدمت می کند – می گویند دقیقاً به همین دلیل است که چین از مدت ها قبل زنگ خطر را در مورد نظارت بر هوش مصنوعی به صدا در آورده است.
او گفت: «برای برخی افراد جالب و احتمالاً تعجب آور است که چین در چند سال گذشته یکی از مدافعان اصلی مقررات و سیاست های هوش مصنوعی بوده است. از آنجایی که چین، در داخل، با تعداد بیشتری از دیپفیکها (محتواهای تقلبی) و سایر سوءاستفادههای هوش مصنوعی سروکار دارد، واقعاً به توسعه مقررات هوش مصنوعی ترغیب شده است.
مت شیهان – یکی از همکاران بنیاد کارنگی برای صلح بینالمللی که در زمینه فناوری جهانی و چین تخصص دارد – در اوایل سال جاری خاطرنشان کرد چین یکی از اولین کشورهایی بود که شاید برخی از دقیقترین مقررات را در مورد تصاویر هوش مصنوعی، دیپفیک، چتباتها و موارد دیگر وضع کرد. با سه مقررات کلیدی: مقررات ۲۰۲۱ آنها در مورد الگوریتم های توصیه، قوانین ۲۰۲۲ آنها برای سنتز عمیق (ایجاد محتواهای جدید و قابل اعتماد با استفاده از تکنیکهای یادگیری عمیق و هوش مصنوعی)، و قوانین پیش نویس ۲۰۲۳ آنها در مورد هوش مصنوعی مولد. کاربرانی که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را ارسال میکنند، موظفند استفاده خود از هوش مصنوعی را اعلام کنند، و برنامههای اجتماعی مانند دویین و بیلیبیلی نیز سیستمهای برچسبگذاری خود را برای اعلام مناسب معرفی کردهاند.
ساهوتا، نویسنده کتاب «انقلاب هوش مصنوعی»، می گوید: «با این حال، در عصر دیجیتال، فناوری هیچ مرزی نمیشناسد، به همین دلیل است که چین بر کشورهای دیگر فشار آورده تا در توسعه استانداردها و سیاستهای حاکمیت متقابل فعالتر باشند».
در حالی که شرکتهای فناوری در چین به سمت اوقیانوس بی کران هوش مصنوعی میروند، بازیگران هوش مصنوعی مانند لیلی همچنان صدها هزار طرفدار را به صورت آنلاین جذب میکنند و برخی هنوز متقاعد نشدهاند که او انسان نیست.
ساهوتا می گوید: “رشد انفجاری در اینجا در شرف شروع است – این هیجان انگیز است. اما سوال این است که چقدر سریع خواهد بود؟”
نیو لاین – آماندا فلوریان روزنامهنگار بینالمللی برنده جوایز بین ایالات متحده و چین – برگردان: سینا بهزادی