جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بحران مالی در لیگ ایتالیا؛ زندگی سخت مردی که به بردگی در فوتبال خاتمه داد

نازک بین: آخرین گزارش رسانه‌های ایتالیایی و اروپایی حاکی از آن است که ۱۵ باشگاه ایتالیایی در پرداخت حقوق اعضای خود شامل بازیکنان و مربیان‌شان در ماه نوامبر مشکل دارند و به همین دلیل فدراسیون فوتبال ایتالیا و سازمان لیگ سری A هر کدام به صورت جداگانه از دولت ایتالیا درخواست کرده‌اند که مراتب همکاری را با آنها برای جلوگیری از فروپاشی فوتبال این کشور داشته باشد. پائولو دال پینو رئیس سری A هفته گذشته گفت که به شدت نگران اوضاع مالی باشگاه‌های این لیگ است و اینکه لیگ دسته اول فوتبال ایتالیا در معرض فروپاشی است. او هشدار داد که اگر دولت نه از سختگیری معیارهای بازدارنده برای شیوع کرونا در فوتبال بکاهد نه به شیوه‌های دیگر قصد کمک به لیگ را داشته باشد، باید منتظر از بین رفتن سری A باشد. طبق ادعای دال پینو باشگاه‌های ایتالیایی از زمان بدون تماشاگر برگزار شدن بازی‌ها نزدیک به ۶۰۰ میلیون یورو ضرر کرده‌اند و مطابق دستور نخست وزیر ایتالیا نیز بخش‌هایی که به دلیل تعطیلی اجباری متحمل ضرر شده‌اند از کمک‌های مالی دولت بهره‌مند خواهند شد. در همین حال نشریه کوریره دلواسپورت گزارشی را از نشریه الجمین زیتونگ آلمان منتشر کرده که در آن آمده ۱۵ تا از ۲۰ باشگاه سری A در پرداخت حقوق اعضای خود در ماه نوامبر مشکل دارند. طبق این گزارش برخی از این باشگاه‌ها هنوز حقوق‌های ماه ژوئن پرسنل خود را به طور کامل پرداخت نکرده‌اند، هرچند که آنها تا ۱۶ نوامبر (دو هفته دیگر) برای این کار فرصت دارند. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال ایتالیا در نامه‌هایی که به دولت ارسال کرده‌اند، سعی در حل این مشکل داشته‌اند. اولین پیشنهاد آنها برای کمک به باشگاه‌ها طولانی‌تر کردن مهلت آنها برای پرداخت حقوق‌های معوقه بازیکنان است که البته در این مورد باید میان باشگاه‌ها و بازیکنان‌شان هم توافق صورت بگیرد. دومین پیشنهاد آنها اما معافیت مالیاتی باشگاه‌ها از پرداخت مالیات حقوق بازیکنان‌شان در فصل جاری است که هزینه بسیار سنگینی بر باشگاه‌ها تحمیل می‌کند.

زلاتان بعد از قیچی برگردان: میلان من را جوان کرده است

«زلاتان ابراهیموویچ» پس از گل قیچی برگردان به اودینزه گفت که هم تیمی‌هایش باعث می‌شوند که وی «احساس جوانی» کند و همچنین مشتاق است تا در هجوم روزهای سخت فشار و مسوولیت تیم را به دوش بکشد. به گزارش ایرنا، ستاره اسبق تیم ملی سوئد در پیروزی دو بر یک آ.ث میلان برابر اودینزه یک گل و یک پاس گل به نام خود ثبت کرد. ابراهیموویچ پس از این دیدار اظهار داشت: گل خوبی بود اما پیروزی اهمیت بیشتری داشت بنابراین، گل من یک گل سه امتیازی بود.وی افزود: بازی بسیار سختی بود اما ثابت کردیم که سخت در تلاش هستیم، زحمت می‌کشیم و متحد می‌مانیم. در لحظات دشوار اتحاد تیم را در مسیری درست خواهید دید. زمانی که موقعیتی ایجاد می‌شود، همه در پی توپ هستیم و هر ۱۱ نفر تصور می‌کنیم که در مسیر درست قرار داریم. تیم به خوبی کار می‌کند و این یعنی ما به چیزی باور داریم. زلاتان ادامه داد: ما یکی از جوان‌ترین تیم‌های اروپا را داریم به غیر از من که میانگین سنی را کمی بالا می‌برم، اما آنها باعث می‌شوند که احساس جوانی کنم. همه آنها عطش دارند، بسیار مشتاقند و نه در بازی‌ها و در تمرینات راضی نمی‌شوند. این فشار و مسوولیت را می‌پذیرم؛ نیازی نیست که آنها این فشار را حس کنند؛ من از عهده آن بر می‌آیم؛ تنها کاری که آنها باید بکنند این است که باور داشته باشند و مسیر ما را دنبال کنند. لحظات دشوار برای همه پیش خواهد آمد و این بخشی از فصل است اما مهم‌ترین موضوع تفکر مثبت است.

زلاتان در پاسخ به این پرسش که آیا میلان می‌تواند به سمت اسکودتو خیز بردارد نیز گفت: اوضاع خوب پیش می رود اما چند هفته پیش گفتم که ما بازی به بازی پیش می‌رویم. هر بازی حکم فینال را دارد سپس خواهیم دید که در پایان فصل کجا خواهیم ایستاد. اهداف گروهی و فردی وجود دارد و خواهیم دید که چه اتفاقی رخ می‌دهد. این هفتمین گل زلاتان در ۴ دیداری است که در این فصل از سری آ برای میلان به میدان رفته است. ابراهیموویچ اکنون و در ۳۹ سالگی خودش را به عنوان آقای گل فوتبال ایتالیا معرفی کرده است. اتفاق عجیبی که در میان سیل عظیمی از بازیکنان مدعی آقای گلی در ایتالیا رخ داده است. میلان با این پیروزی ۱۶ امتیازی شد و با ۵ پیروزی از ۶ دیدار و بدون شکست، یکه تاز فوتبال ایتالیا شده و خیل عظیمی از هواداران این تیم در سرتاسر دنیا پس از سالها ناکامی در فوتبال ایتالیا و اروپا، به بازگشت بهار این تیم امیدوار شده اند.

بازگشت درخشان «رونالدو» پس از کرونا

تیم فوتبال یوونتوس با درخشش «کریستیانو رونالدو» برابر اسپزیا به برتری چهار بر یک دست یافت و از بحران خارج شد. هفته ششم لیگ فوتبال باشگاه‌های ایتالیا، یوونتوس که بر خلاف فصول گذشته چندان مقتدر کارش را شروع نکرده است به میهمانی تیم تازه صعود کرده اسپزیا رفت و به پیروزی چهار بریک دست یافت.یوونتوس خیلی زود به گل رسید و در دقیقه ۱۴ «آلوارو موراتا» از پاس «خوان کوادرادو» استفاده کرد و به راحتی دروازه میزبان را باز کرد.بر خلاف انتظار این اسپزیا بود که در ادامه عملکرد خوبی از خود نشان داد و در دقیقه ۳۲ توسط «توماسو پوبگا» به گل دست یافت. رونالدو در دقیقه ۵۶ و پس از ۲۰ روز دوری از میادین به دلیل ابتلا به کرونا، وارد زمین شد و روند بازی را تغییر داد. رونالدو سه دقیقه پس از ورود به زمین پشت مدافعان میزبان صاحب توپ شد و با جاگذاشتن دروازه‌بان اسپزیا، موفق به گلزنی شد. در دقیقه ۶۷ «آدرین رابیوت» هافبک فرانسوی سومین گلزن بانوی پیر تورین لقب گرفت و سپس در دقیقه ۷۵ این تیم صاحب پنالتی شد تا رونالدو گل دوم خود و چهارم تیمش را به ارمغان بیاورد و بازگشت باشکوهی داشته باشد. یوونتوس با این پیروزی به امتیاز ۱۲ رسید و موقتا تا رتبه دوم جدول بالا آمد تا پس از چند هفته به بحران پایان دهد.

لئو بهترین بازیکن جهان است ولی

کیکه ستین ،سرمربی سابق بارسلونا سکوت خود درباره اخراجش از این تیم را شکست و گفت پیش از شکست ۸-۲ مقابل بایرن مونیخ اخراجش قطعی شده بود. به گزارش “ورزش سه”، کیکه ستین سرمربی سابق بارسلونا سرانجام به سکوت خود در قبال اتفاقهای منجر به اخراج او از بلوگرانا پایان داد و گفت حتی پیش از شکست تحقیرآمیز ۸-۲ مقابل بایرن مونیخ سرنوشت او در این باشگاه قطعی بوده و مشخص بوده که اخراج خواهد شد. ستین ،که پیش از پیوستن به بارسا سرمربی رئال بتیس بود در ماه ژانویه و بعد از شکست بارسلونا مقابل اتلتیکو مادرید در جام حذفی جانشین ارنستو والورده شد. اما ستین در بارسا روزهای بدی را پشت سر گذاشت و با اینکه در زمان بدست گرفتن سکان هدایت این تیم‌، بارسا صدرنشین جدول لالیگا بود در پایان فصل قهرمانی را به رئال مادرید واگذار کرد. سرنوشت او اما بعد از شکست تحقیرآمیز ۸-۲ مقابل بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان قطعی شده و ستین از باشگاه اخراج شد تا رونالد کومان جانشین او شود. کیکه ستین در مصاحبه با ال پائیس گفت: “آن شکست ضربه سنگینی به من بود چون اسمم با چنین شکستی در تاریخ بارسلونا ماندگار شد. من به سهم خودم مقصر هستم ولی یک روز در این باره خواهم نوشت. بعد از اخراجم متوجه شدم که تصمیم به اخراج حتی پیش از شکست ۸-۲ گرفته شده بود. من همه چیز را شنیدم و فهمیدم ماجرا چه بوده”.سرمربی سابق بارسلونا در ادامه گفت: “من خودم نبودم. نمی توانستم خودم باشم یا نمی دانستم چطور باید خودم باشم. این واقعیت است. وقتی به باشگاهی به بزرگی بارسا می روید می دانید که کار ساده ای در پیش نخواهید داشت حتی اگر بهترین بازیکنان دنیا را در اختیار داشته باشید. تا قبل از آن لحظه تیم وضع خوبی داشت و ما تغییرات را شروع کرده بودیم. ما با دو امتیاز بیشتر وارد وقفه لیگ شدیم ولی در نهایت تنش بیش از حدی بود که بتوان تحملش کرد”.

 مدیریت کردن لیونل مسی دشوار بود

ستین، درباره رابطه اش با لیونل مسی هم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: “مسی به نظر من بهترین بازیکن تاریخ است. بازیکنان بزرگ زیادی در تاریخ فوتبال بوده اند ولی استمرار درخشش این پسر در چنین دوره طولانی‌ای سابقه نداشته. مدیریت کردن لئو سخت است. من کی هستم که بخواهم او را تغییر بدهم. بارسا سال‌ها او را همینطور که هست قبول کرده بود و تغییرش نداده بود. مسی شخصیت خیلی توداری دارد ولی کاری می‌کند شما هر چه می‌خواهد را ببینید و انجام بدهید. مسی خیلی کم صحبت می‌کند ولی کارش را پیش می‌برد”.

پیروزی توپچی‌ها در اولدترافورد

تیم‌های فوتبال منچستریونایتد و آرسنال در مهم‌ترین دیدار هفته هفتم لیگ برتر انگلیس، در ورزشگاه اولدترافورد به مصاف هم رفتند که آرسنال با نتیجه یک بر صفر پیروز شد.پی‌یر امریک اوبامیانگ در دقیقه ۶۹، دروازه شیاطین سرخ را از روی نقطه پنالتی گشود تا آرسنال با ۱۲ امتیاز، به رتبه هشتم جدول لیگ برتر صعود کند. منچستریونایتد هم که صدمین بازی خود با هدایت اولگنار سولسشایر را پشت سر می‌گذاشت، در جایگاه پانزدهم جدول باقی ماند.آخرین پیروزی توپچی‌ها در ورزشگاه اولدترافورد در مسابقات لیگ برتر در سال ۲۰۰۶ رقم خورده بود که این طلسم پس از ۱۴ سال شکسته شد.اوله گنار سولسشر درباره شکست تیمش مقابل آرسنال گفت: “در نیمه اول اصلا خوب ظاهر نشدیم و آنها بهتر از ما بودند. از طرفی آن ها در نیمه دوم به جز ضربه پنالتی موقعیت دیگری نداشتند. با این حال من فکر می‌کنم که ما باید با فشار بیشتری بازی کنیم. امروز ما بیش از حد شلخته بودیم. تعداد زیادی پاس اشتباه داشتیم. در واقع همه اتفاقات اشتباهی که می‌توانست در این بازی برای ما رخ داد. اکنون هیچ هواداری ورزشگاه نمی‌آید و بازی های خانگی و بیرون از خانه بی معنا شده است. ما به امتیاز گرفتن احتیاج داریم و حالا باید روی تقابل هفته آینده با اورتون تمرکز کنیم.”

روزگار سخت مردی که فوتبال را برای همیشه تغییر داد

نام بوسمن را زیاد شنیده اید، به خصوص در فصل نقل و انتقالات. یک فوتبالیست بلژیکی که در دهه نود، باعث تغییر و انقلاب بزرگی در جهان فوتبال شد. در این یادداشت، نگاهی داریم به سرگذشت او. بوسمن؛ این نام را چند بار در فصل های نقل و انتقالاتی شنیده اید؟ شاید میلیون ها بار. نام بوسمن، در دنیای فوتبال بسیار مشهور است و شاید این نام را بیش از نام پله و مارادونا در فوتبال امروز شنیده باشید؛ فردی که نامش یکی از قانون های مشهور دنیای فوتبال است و می توان گفت که بوسمن، تاریخ فوتبال را برای همیشه تغییر داد.

علیرضا نجاتی-طرفداری: ژان مارک بوسمن ، در سال ۱۹۶۴ متولد شد و فوتبالش را در استاندارد لیژ، تیم شهرش آغاز کرد و در تابستان ۱۹۹۰، قرارداد او با تیم رویال لیژ، دیگر تیم شهر لیژ به پایان رسید. تابستان ۱۹۹۰، شب هایی جادویی داشت؛ از گل های توتو اسکیلاچی در جام جهانی ۱۹۹۰ گرفته تا انتقال روبرتو باجو به یوونتوس اما هیچ کس در جهان تصور نمی کرد که در همان سال یک بازیکن ناشناخته در بلژیک بتواند فوتبال را برای همیشه تغییر دهد. ماجرا از این قرار بود در پایان قرارداد بوسمن با رویال لیژ، مشکلاتی میان طرفین ایجاد شد. 

جرقه قانون انتقال آزاد از کجا خورد؟

باشگاه دانکرک فرانسه که آن زمان در لیگ دسته دوم حضور داشت خواهان جذب بوسمن شد اما با وجود پایان قرارداد او با باشگاه بلژیکی، دانکرک بازهم باید برای جذب بوسمن به تیم رویال لیژ، غرامت پرداخت می کرد. در واقع تمام ماجرا همین است؛ بازیکن پس از اتمام قراردادش با باشگاه، آزاد نبود تا تیمش را به صورت رایگان ترک کند و تیم ها اگر می خواستند بازیکنی که قراردادش با تیمش به پایان رسیده را جذب کنند، باید به تیم مذکور رقمی را پرداخت می کردند. در آن زمان، قانون انتقال آزاد وجود نداشت، مگر برای بازیکنانی که هیچ تیمی نداشتند. این موضوع در فوتبال امروز کمی عجیب و غیر قابل تصور به نظر می رسد. رویال لیژ برای فروش بوسمن به دانکرک، مبلغ عجیب ۳۷۵ هزار یورو درخواست کرد (برای متوجه شدن بزرگی این مبلغ، باید توجه داشت که روبرتو باجو در همان تابستان با ۱۲.۹ میلیون یورو از فیورنتینا به یوونتوس پیوست و رکورد نقل و انتقالات تاریخ فوتبال را جابجا کرد) و این در حالی بود که قرارداد بوسمن با لیژ به پایان رسیده بود. از طرفی دانکرک به بوسمن قول داد که دستمزد او را سه برابر می کند و این بازیکن بلژیکی نسبت به انتقال به دانکرک فرانسه، وسوسه شد. بوسمن می خواست از رویال لیژ جدا شود اما باشگاهش به او چنین اجازه ای نداد؛ در نهایت کار به یوفا و دادگاه ورزش اروپا کشیده شد. باشگاه رویال لیژ برای تنبیه بوسمن، اجازه جدایی او را صادر نکرد و دستمزد او را به ۲۷۵ یورو در هر ماه، یعنی دستمزد حداقلی یک بازیکن فوتبال در بلژیک، کاهش داد. با این اعمال قدرت باشگاه، به نظر می رسید که فوتبال بوسمن کاملا تمام شده است اما او به مبارزه در دادگاه ادامه داد و به طور کامل دوران حرفه ای اش را به خطر انداخت. بهتر است این ماجرای این کشمکش ها با باشگاه رویال لیژ را از زبان خود بوسمن بخوانید:

باشگاه دیگری هم مرا می خواست و نامش سن کوئنتین بود. آن ها مرا به یک بازی آزمایشی مقابل والنسین دعوت کردند اما در آن روز نمی توانستم در بازی شرکت کنم چون باید در دادگاه حضور می یافتم. سپس فهمیدم آندره مارشاندیز، رییس باشگاه رویال لیژ با همتای فرانسوی اش در سن کوئنتین تماس گرفت و به او گفت قولی که به بوسمن داده اید را پس بگیرید و من در ازایش دو انبار پر از محصولات و اقلام مختلف از شرکتم به علاوه دو بازیکن از تیمم را به شما می دهم.  بوسمن یک زندگی دوگانه را شروع کرد؛ تقاضای برقراری عدالت و شکایت علیه رویال لیژ که در واقع زندگی فوتبالی او را نابود کرد و از طرف دیگر به فوتبالش هم ادامه داد. با این حال بوسمن هرگز نتوانست به آن سطح فوتبالی که قبلا داشت برسد. بوسمن بعدها گفت حس می کند که قربانی سیستم آن زمان فوتبال شد که تصمیم گرفته بودند او را حذف کنند. بوسمن در دادگاه پیروز شد و از رویال لیژ انتقام گرفت اما این یک حکم ساده نبود؛ این حکمی بود که یک زلزله واقعی در جهان فوتبال ایجاد کرد. دادگاه فوتبال اروپا با استناد به معاهده رم که بیش از سی سال پیش قانون جلوگیری از انتقال آزاد کارگران در اتحادیه اروپا را لغو کرده بود، حق را به بوسمن داد. در واقع حالا بازیکنان فوتبال هم می توانستند مثل هر کارگر یا کارمند دیگری به محض پایان قرارداد، به صورت آزاد در هر نقطه دیگری از اتحادیه اروپا مشغول به کار شوند. این مسئله باعث ایجاد انقلاب در فوتبال شد و انتقال آزاد یا رایگان در این ورزش به وجود آمد.قانون بوسمن و انتقال آزاد بازیکنان در سال ۱۹۹۵ وضع شد اما خود بوسمن شامل قانون خودش نشد و در سال ۱۹۹۶ فوتبال را کنار گذاشت!

قانون بوسمن، فوتبالیست ها را ثروتمند تر کرد اما خودش را فقیرتر

باشگاه هایی که با قدرت خود، بازیکن را بعضا به بردگی می گرفتند، حالا با انقلاب بوسمن متوجه شدند که بازیکنان می توانند چه قدرتی داشته باشند و به این ترتیب، مذاکرات میان باشگاه و بازیکن برای ادامه همکاری متعادل تر و سازنده تر می شود. بوسمن انتقامش را از رویال لیژ گرفت اما با گذشت از سن سی سالگی فوتبال او دیگر تمام شده بود. در حالی که فوتبال به لطف بوسمن تغییر کرد، خود او درگیر فقر و انزوا شد. در حالی که هم رشته ای های سابق او به لطف همین قانون بوسمن پول پارو می کردند، بوسمن فقیر و فقیرتر می شد. خود بوسمن در خصوص شرایط زندگی اش می گوید:

با غرامتی که از دادگاه گرفتم، روزگار می گذرانم. از فیفا، مبلغ ۲۰۰ هزار یورو نصیبم شد اما بیشتر این مبلغ صرف هزینه های قانونی و وکلا شد. وقتی سیدورف و گتوزو برای میلان بازی می کردند، آن ها را دیدم. آن ها به من گفتند این وضعیت برای بازیکنی که کارهای بزرگی در فوتبال انجام داده، طبیعی نیست. رونالد کومان و برادران دی بوئر به من ۳ هزار یورو دادند. چند وقت پیش مادر آدریان رابیو با من تماس گرفت. او اخیرا قرارداد خوبی با پاری سن ژرمن برای پسرش امضا کرده بود و ده هزار یورو به من داد. حالا امروز رابیو برای یوونتوس بازی می کند. او از پیشنهاد پاری سن ژرمن برای تمدید قرارداد سر باز زد و به صورت رایگان جدا شد.

به علت افراط در مستی و می خوارگی، بوسمن در سال ۲۰۰۷ در بیمارستان بستری شد. بوسمن پس از مرخصی از بیمارستان، برای مدتی به عنوان کارگر فضای سبز در نزدیکی خانه اش کار کرد؛ ماشین های پورشه و خانه های زیبا حالا برای او به یک خاطره قدیمی تبدیل شده بودند و حالا ژان مارک باید نگران گذران و ادامه زندگی اش می بود. در ادامه، بوسمن مجبور شد با یارانه دولتی بلژیک (مبلغ ۷۰۰ یورو در ماه) زندگی کند که البته این مبلغ به ۶۰۰ یورو کاهش یافت زیرا بوسمن متهم شد که عامدانه به دنبال شغل نمی گردد. مشکلات بیشتر و بیشتر هم شدند؛ [در واقع مثلی در فارسی هست که می گوید هر چه سنگ است، مال پای لنگ است.(مترجم)] در سال ۲۰۱۲ او به حمله به شریک زندگی اش متهم شد و مجبور شد چندین ساعت خدمات اجتماعی انجام دهد. بوسمن در سن ۵۶ سالگی حالا از سختی ها، خاطرات و پشیمانی اش می گوید:دیگر الکل نمی نوشم و گاهی با اتحادیه بازیکنان فیفا همکاری می کنم اما همچنان مثل قبل نگران هستم. در نهادهای فوتبالی، باید برایم فرش قرمز پهن کنند اما مردم حتی مرا نمی شناسند. برخی مرا متهم کردند که فوتبال را خراب کرده ام اما این درست نیست؛ من باعث شدم صنعت فوتبال ثروتمندتر شود. نتیجه اش این شد که بازیکنان، درآمدهای میلیونی کسب می کنند و من در فقر زندگی می کنم.

https://akhbar-rooz.com/?p=90454 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x