سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خروج جمهوری اسلامی از پروتکل الحاقی در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که طبق اصلاح طرح اقدام راهبری برای لغو تحریم ها در صورت عدم عمل طرف های اروپایی به تعهدهای برجامی، این کمیسیون مصوب کرد که جمهوری اسلامی ظرف ۲ ماه آینده از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خارج شود.

به گزارش ایرنا، «ابوالفضل عمویی» یکشنبه شب و در جمع خبرنگاران درباره نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در پی تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبری مجلس برای لغو تحریم‌ها که امروز در صحن علنی با حداکثر موافقت آرا نمایندگان همراه بود، جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تشکیل شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: این جلسه از ساعت ۱۴ امروز آغاز و بعد از ساعت ۱۹ پایان یافت و ۹ ماده طرح و کلیات آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق ماده یک طرح، سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در کشور تولید و ذخیره خواهد شد، عنوان کرد: طبق ماده دو نیز سازمان انرژی اتمی مکلف می‌شود ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با سطح پایین تولید و نگهداری کند و طبق ماده ۳ سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی مکلف به بهره گیری از ماشین‌های نسل جدید سانترفیوژهای IR۲M و IR۶ است. همچنین سازمان مکلف به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان شده است.

وی ادامه داد: طبق ماده ۵ نیز سازمان انرژی اتمی مکلف است همزمان با عملیات بهینه سازی راکتور آب سنگین اراک، یک راکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی دیگر با هدف تولید رادیو ایزوتوپ‌های بیمارستانی، طراحی کند و زمان راه اندازی این راکتور را نیز به مجلس اعلام کند.

عمویی با بیان اینکه این ۵ ماده پیش از این در کمیسیون بررسی و تصویب شده بود و سایر مواد طرح امروز به تصویب اعضای کمیسیون رسید، عنوان کرد: در ماده ۶ دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم عمل به تعهدای کشورهای ۴ به علاوه یک در قبال ایران و عادی نشدن روابط بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران، ۲ ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ماده ۷ نیز اعلام می‌کند چنانچه اعضای ۴ به علاوه یک به اجرای تعهدهای خود برای رفع تحریم‌ها اقدام کنند، دولت گزارش این اقدامات را به مجلس ارائه داده و مجلس واکنش احتمالی خود را به موضوع بر اساس بند یک ماده ۴۵ قانون آئین نامه داخلی مجلس بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: ماده ۸ و ۹ این قانون نیز به ترتیب درباره الزام اجرای این قانون و حمایت از آن و تأمین اعتبارات لازم است.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: این طرح اصلاحات مختلفی داشته است که پس از تصویب اصلاحات که امروز انجام شد، طرح در هفته جاری به صحن علنی ارجاع خواهد شد تا بررسی شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=95382 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x