جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

سازمان عفو بین‌الملل: ایران مسئول یک‌سوم کل اعدام‌ها در جهان است

پس از چین٬ ایران با ۲۵۱ اعدام در رتبه دوم قرار گرفته و مسئول بیش از یک‌سوم اعدام‌های ثبت‌شده در جهان است. عربستان، عراق و مصر جایگاه‌های سوم تا پنجم را دارند. ایران٬ عربستان سعودی و عراق مسئول ۸۱ درصد کل اعدام‌های جهان در سال ۲۰۱۹ بوده‌اند
گزارش سازمان عفو بین‌الملل ایران مسئول یک‌سوم کل اعدام‌ها در جهان است

«اعدام٬ کشتن عامدانه انسان‌هاست و مجازاتی جبران‌ناپذیر٬ سیستمی شکست‌خورده است که از ارتکاب جرم جلوگیری نمی‌کند».
این بخشی از سخنان گوین نیوسام٬ فرماندار ایالت کالیفرنیا در آمریکا است که عفو بین‌الملل گزارش جدید خود درباره اعدام‌ها در جهان را با آن آغاز کرده است.
«بی‌رحمانه٬ غیرانسانی و تحقیرآمیز»٬ واژه‌هایی ست که عفو بین‌الملل در توصیف مجازات اعدام به کار برده و بار دیگر خواستار لغو این مجازات شده است.
پس از چین٬ ایران با ۲۵۱ اعدام در رتبه دوم قرار گرفته و مسئول بیش از یک‌سوم اعدام‌های ثبت‌شده در جهان است.
عربستان سعودی با ۱۸۴ اعدام در جایگاه سوم قرار گرفت و عراق و مصر جایگاه‌های چهارم و پنجم را دارند که به ترتیب ۱۰۰ و ۳۲ تن را در سال ۲۰۱۹ اعدام کرده‌اند.
گزارش سازمان عفو بین‌الملل آمده است که ایران٬ عربستان سعودی و عراق مسئول ۸۱ درصد کل اعدام‌های جهان در سال ۲۰۱۹ بوده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل، در گزارش سالانه خود درباره مجازات اعدام در جهان که امروز سه‌شنبه دوم اردیبهشت ماه منتشر شد، اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹، با وجود کاهش اعدام‌ها در سطح جهانی، آمار سالانه‌ اعدام در عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ به بالاترین حد رسیده است. در سال گذشته، ۱۸۴ نفر در عربستان سعودی اعدام شدند؛ این بالاترین رقمی است که عفو بین‌الملل در مورد آمار سالانه‌ی اعدام‌ها در این کشور ثبت کرده است.

در سال ۲۰۱۹ بر اساس آمار ثبت شده عفو بین‌الملل؛
دست کم ۶ نفر به اتهام جرائمی اعدام شدند که در زمان وقوع آن کمتر ۱۸ سال سن داشتند

در سال ۲۰۱۹ بر اساس آمار ثبت شده عفو بین‌الملل؛
دست کم ۶ نفر به اتهام جرائمی اعدام شدند که در زمان وقوع آن کمتر ۱۸ سال سن داشتند.

از این ۶ نفر، ۴ نفر در ایران، ۱ نفر در عربستان سعودی و ۱ نفر در سودان جنوبی اعدام شدند.
عفو بین‌الملل بر این باور است که محکومان نوجوان دیگری در مالدیو، ایران، پاکستان، عربستان سعودی و سودان جنوبی در انتظار اعدام به سر می‌برند.

مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت، پسرعمه و پسردایی، ۲۵ آوریل در زندان عادل‌آباد شیراز در استان فارس اعدام شدند. هردو نوجوان در سن ۱۵ سالگی دستگیر شده و به دنبال یک محاکمه ناعادلانه، به اتهام چندین فقره تجاوز جنسی محکوم شناخته شدند؛ این دو زندانی در زمان اعدام‌شان ۱۷ سال داشتند.
امیرعلی شادابی که در زمان دستگیری‌اش ۱۷ سال داشت، به اتهام قتل مجرم شناخته شده و بر اساس اصل قصاص به اعدام محکوم شده بود؛ حکم اعدام او ۷ ژوئیه در زندان میناب در استان هرمزگان به اجرا گذاشته شد.
تورج قاسمی که در زمان دستگیری‌اش ۱۶ سال داشت، نیز به اتهام قتل مجرم شناخته شده و بر اساس اصل قصاص به اعدام محکوم شد؛ حکم اعدام او ۲۸ ژوئیه در زندان نور در استان مازندران به اجرا گذاشته شد.
عبدالکریم الحواج در سن ۱۶ سالگی دستگیر شد و «دادگاه جنایی ویژه» در ۲۷ ژوئیه‌ی ۲۰۱۶ او را به دلیل اتهامات متعددی در رابطه با اعتراضات ضدحکومتی به مرگ محکوم کرد. به نظر می‌رسد دادگاه حکم خود را صرفاً بر پایه‌ی «اعترافاتی» صادر کرد که به گفته‌ی این متهم بر اثر شکنجه در دوره‌ی قطع کامل ارتباط او با دنیای بیرون اخذ شده بود. او در ۲۳ آوریل همراه ۳۶ نفر دیگر در عربستان اعدام شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=26809 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x