جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

قاضی دیوان عالی لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری سابق برزیل را از اتهام فساد مبرا دانست

Brazilian ex-President Luiz Inácio Lula da Silva, March 2020

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور سابق برزیل که دو سال پیش بعد از تحمل ۱۸ ماه زندان آزاد شده بود توانست با پیروزی در دیوان عالی این کشور، خود را از اتهام فساد مالی مبرا کند و راه را برای نامزدی احتمالی در انتخابات سال آینده برزیل هموار کند.

داسیلوا که به عنوان یک چهره چپ‌گرا محبوبیت فراوانی در میان مردم برزیل دارد، سه سال پیش به اتهام فساد مالی به زندان رفت اما بارها تاکید داشت که این پرونده علیه او با مقاصد سیاسی طرح شده است.

به گزارش بی بی سی او در جریان پرونده فساد دولتی به نام “عملیات کارواش” که رسوایی بزرگی در ارتباط با رد و بدل شدن رشوه میان سیاست‌مداران و تجار به راه انداخت، محاکمه و به زندان افتاده بود.

اما اکنون ادسون فاچین، قاضی القضات دیوان عالی قضایی بزریل آقای اتهامات علیه لولا داسیلوا را نامعتبر تشخیص داده و آنها را لغو کرده است.

قاضی فاچین در بیانیه مرتبط با رای خود تصریح کرده که دادگاه شهر کوریتیبا، در جنوب برزیل، به لحاظ حوزه استحفاظی قضایی، برای رسیدگی به چهار مورد از این پرونده صلاحیت نداشته و باید موضوع را به دادگاه فدرال در برزیلیا، پایتخت، ارجاع می‌داده است.

رای این قاضی دیوان عالی که هنوز باید توسط دیگر قضات دیوان عالی برزیل هم تایید شود، لولا داسیلوا را مجددا واجد شرایط حضور در انتخابات می‌کند، مگر دیگر قضات دیوان عالی دوباره اتهام‌های فساد مالی او را وارد بدانند.

لولا داسیلوا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس‌جمهوری برزیل بود و گفته می‌شود احتمال دارد برای انتخابات سال آینده میلادی نامزد جناح چپ برای رقابت با ژائیر بولسنارو، رئیس جمهور راست‌گرای این کشور شود.

بولسنارو که در یکسال گذشته به علت نحوه مدیریت شیوع کرونا در برزیل، مورد انتقاد وسیع قرار گرفته، در واکنش به این رای، قاضی دیوان عالی، ادسون فاچین، را به سوگیری در هنگام صدور رای متهم کرده است.

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی برزیل و در حالی که عموم نظرسنجی‌ها لولا را با فاصله برنده انتخابات نشان می‌داد، او در پرونده فساد مالی موسوم به “عملیات کارواش” به تحمل نزدیک به ۹ سال زندان محکوم شد و با حذف لولا از صحنه، ژائیر بولسونارو، که گرایش‌های دست راستی شدیدی دارد به قدرت رسید.

لولا علیرغم تبلیغات وسیع و اتهامات مختلفی که از سوی راست های برزیل به او وارده شد، هنوز در این کشور چهره‌ای کاریزماتیک محسوب می‌شود و طرفداران بسیاری در طبقه کارگر دارد. او در دوره ریاست جمهوری خود با برنامه‌های رفاه اجتماعی که به اجرا گذاشت، میلیون‌ها کارگر را از فقر رهانید.

برآوردهای شرکت نظرسنجی آیپک حاکی از آن است که از میان ۱۰ کاندیدای بالقوه انتخابات سال ۲۰۲۲، او شانس رای بیشتری دارد. در این نظرسنجی ۵۰ درصد از ۲۰۰۲ نفری که با آنها مصاحبه شده گفته‌اند که «به طور حتم» یا «احتمالا» به لولا رای می‌دهند. ۴۴ درصد آنها هم گفته‌اند که هیچ وقت به او رای نخواهند داد. اما آمار کسانی که گفته‌اند به هیچ وجه به بولسونارو رای نمی‌دهند ۵۶ درصد است.

https://akhbar-rooz.com/?p=106552 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x