جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبرنگاران بدون مرز: ۵۰ خبرنگار در سال ۲۰۲۰ کشته شده اند

بر اساس بخش دوم بیلان سالانه‌ی گزارش‌گران بدون مرز در مورد خشونت و بدرفتاری علیه خبرنگاران، ۵۰ خبرنگار در سال ۲۰۲۰ میلادی در سراسر جهان کشته شدند. در حالیکه آمار خبرنگارانی که در کشورهای جنگ زده کشته شده‌اند کاهش یافته است، خبرنگاران بیشتری در کشورهایی که در حال جنگ نیستند کشته می‌شوند

بر اساس بخش دوم بیلان سالانه‌ی گزارش‌گران بدون مرز در مورد خشونت و بدرفتاری علیه خبرنگاران، ۵۰ خبرنگار در سال ۲۰۲۰ میلادی در سراسر جهان کشته شدند. در حالیکه آمار خبرنگارانی که در کشورهای جنگ زده کشته شده‌اند کاهش یافته است، خبرنگاران بیشتری در کشورهایی که در حال جنگ نیستند کشته می‌شوند.

گزارش‌گران بدون مرز ۵۰ مورد از کشته شدن خبرنگاران را در رابطه با کارهای شان از اول ژانویه تا ۱۵ دسامبر (سال ۲۰۲۰ میلادی ثبت کرده است که این رقم چیزی شبیه به سال ۲۰۱۹ میلادی است (۵۳ خبرنگار در آن سال کشته شدند)، علیرغم آن که تعداد کمتری از خبرنگاران به علت شیوع ویروس کرونا در صحنه بودند.

در ایران، روح الله زم مدیر سایت خبری و کانال تلگرام آمدنیوز بعد از آن که در یک محاکمه غیرعادلانه محکوم شد، به دار آویخته شد. هرچند اعدام در ایران رایج است، اما در طی ۳۰ سال این اولین باریست که یک خبرنگار با روش قدیمی و وحشتناک اعدام می‌شود. 

تعداد بیشتری از خبرنگاران در کشورهایی که “در حال صلح” شناخته شده‌اند کشته می‌شوند. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۸ ٪ از تلفات کارمندان نهادهای رسانه ای در مناطق جنگی اتفاق افتاد. اکنون تنها ۳۲ ٪ از این تلفات در کشورهای جنگزده چون سوریه و یمن و یا کشورهای با شدت پایین یا متوسط نبرد مانند افغانستان و عراق رخ می‌دهد. به بیان دیگر، ۶۸ ٪ (بیش از دو سوم) این تلفات در کشورهای “در حال صلح” بالاتر از همه در مکزیک، جایی که هشت خبرنگار کشته شدند، هند که در آن چهار خبرنگار کشته شدند، فیلیپین با سه خبرنگار کشته شده و هندوراس که سه خبرنگار در آنجا نیز کشته شدند اتفاق افتاده است. 

از همه خبرنگارانی که در رابطه با کارهای شان در سال ۲۰۲۰ میلادی کشته شدند، ۸۴ ٪ به صورت آگاهانه هدفمند و عمدا در مقایسه با ۶۳ ٪ در سال ۲۰۱۹ میلادی به قتل رسیده اند. تعدادی از آنان مخصوصا به شیوه وحشتناکی به قتل رسیده اند.

در این گزارش درباره ی اعدام روح اله زم آمده است:

پایان سال ۲۰۲۰ میلادی با مرگ روح الله زم رقم خورد که در ایران به دار آویخته شد. زم مدیر سایت خبری و تلگرام آمدنیوز بود و به عنوان پناهنده در فرانسه زندگی می‌کرد. او در جریان سفر به عراق از سوی عوامل سپاه پاسداران ربوده شد و به زور به ایران بازگردانده شد. در آنجا وی طی یک محاکمه ناعادلانه به جرم “مفسد فی الارض” یکی از جدیترین اتهاماتی که از سوی دادگاه های انقلابی ایران علیه روزنامه‌نگاران مطرح می‌شود، به مرگ محکوم شد. در ۳۰ سال گذشته هیچ خبرنگاری قربانی چنین مجازات قدیمی و وحشتزا نشده بود. اعدام زم تایید کننده این است که ایران به عنوان کشوری رکورددار در کشتن بسیاری از خبرنگاران در نیم سده گذشته بوده است.

متن کامل این گزارش در اینجا منتشر شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=98924 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x