جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس هم فرزندش را به مدرسه نفرستاد

گویا قرار نیست موضوعات روز کشور، عادی و بدون اما و اگر پیش بروند و بی دردسر به سرانجام برسند. پس از برگزاری پرماجرای کنکور که اضطراب و کلافگی شدید داوطلبان و والدین آنها را به دنبال داشت، سرانجام پرونده آن به هرحال بسته شد، حالا نوبت بازگشایی مدارس و برگزاری حضوری کلاس‌ها در تمام مناطق کشور اعم از قرمز، سفید و زرد است که موجب نگرانی شدید خانوده‌ها برای فرزندان به خصوص بچه‌های دبستانی شده است؛ ناگهان همه به مدرسه رفتند، بدون هیچ استثنایی!

تناقض‌های زیاد در اظهارنظرهای مسئولان درباره بازگشایی مدارس خانواده‌ها را بسیار سردرگم کرده است. محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش امروز گفت «مطلع هستیم که خانواده‌ها نگران هستند و مدیران وظیفه ‌دارند برای رفع نگرانی خانواده‌ها با آن‌ها مدارا کنند.»

حاجی‌میرزایی ساعتی بعد در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که الزامی به حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست. این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش تا پیش از این اصرار و تاکید زیادی بر بازگشایی حضوری مدارس داشت و گفته بود که همه دانش‌اموزان موظفند که روز ۱۵ شهریور در مدارس خود حضور یابند. حاجی‌میرزایی این را هم گفت که «شواهد کافی برای کاهش خطر ابتلای دانش‌آموزان به کرونا با بسته ماندن مدارس وجود ندارد.» اظهارنظری که والدین را شاکی کرده و به نگرانی آنها دامن زده است. بسیاری از والدین می‌گویند مسئولان هر دقیقه یک تصمیم می‌گیرند و مشخص نیست دقیقا در چه فکری هستند.

اما مجلس شورای اسلامی با برگزاری کنکور در تابستان هم مخالف بود، اکنون نیز اعلام کرده که با بازگشایی مدارس به شیوه کنونی و با پروتکل‌هایی که به اندازه کافی سختگیرانه نیست، انتقاد دارد و وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش باید در این زمینه دقت نظر بیشتری داشته باشند تا سلامت و جان دانش‌آموزان به خطر نیفتد.

چرا ایران را با بقیه کشورها مقایسه می‌کنند؟

در این میان زهرا شیخی مبارکه سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس که دیروز به نمایندگی از دیگر نمایندگان مجلس از تصمیم آنی آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی حضوری مدارس انتقاد کرده بود، امروز به همشهری‌آنلاین گفت: ما مخالف بازگشایی مدارس و آموزش حضوری نیستیم. چون هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نیست. همه ما می‌دانیم و قبول داریم که بهترین آموزش، آموزش حضوری است. اما باید دید شرایط لازم برای برگزاری حضوری کلاس‌ها را داریم یا نه. چون خط قرمز ما سلامتی دانش‌آموزان است.

شیخی گفت: کمیسیون بهداشت دیروز (۱۶ شهریور) جلسه‌ای برای بررسی موضوع «بازگشایی مدارس با حضور فیزیکی دانش‌آموزان» با حضور معاونان وزیران آموزش و پرورش و بهداشت و درمان برگزار کرد و آنها گفتند که بازگشایی مدارس در کشورهای دیگر هم اتفاق افتاده است. اما ما گفتیم که مقایسه وضعیت کشورمان با سایر کشورها و به دنبال آن بازگشایی مدارس استدلال درستی نیست. معاون وزیر بهداشت هم گفت ما پروتکل‌ها را با دقت زیاد و سختگیرانه نوشته‌ایم اما سوال این است که پروتکل‌ها قابل اجرا هست و اجرایی هست یا نه. چون اولویت ما سلامت بچه‌ها است.

این نماینده مجلس ادامه داد: معاون آموزش و پرورش هم در جلسه دیروز عنوان کرد که سلامت فقط سلامت جسم نیست و می‌خواهند بگویند که قصدشان از بازگشایی مدارس این است که سلامت روان بچه‌ها آسیب نبیند. ما هم قبول داریم که سلامت روان بچه‌ها خیلی مهم است. چون همه‌مان پزشک هستیم. اما در این میان حرف ما این است که سلامت روان والدین و خانواده‌ها هم مهم است. و این که اگر اتفاقی برای بچه‌ها در مدرسه رخ بدهد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ از حدود ۱۵ میلیون دانش‌آموز کشور، ۸ میلیون دانش‌آموز دبستانی داریم. این ۸ میلیون آمار بالایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

بودجه بهداشتی به آموزش و پرورش بدهیم

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس درباره راهکارهای موجود گفت: پیشنهاد مجلس این است که اولا تلاش کنیم بودجه‌ای برای موارد بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها به آموزش و پرورش داده بشود. سازمان برنامه و بودجه هم این تعهد را بدهد که این بودجه را در اختیار آموزش و پرورش بگذارد. به هر حال اگر بخواهیم ساختاری را تعریف کنیم که پروتکل‌ها در آن رعایت بشود، باید فضای فیزیکی این اجازه را بدهد. ما باید تهویه کلاس‌ها، سرویس بهداشتی مناسب و … در مدارس داشته باشیم تا جای نگرانی نباشد و در مدتی که دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند، میزان خطر ابتلا به کرونا پایین بیاید.

شیخی گفت: پیشنهاد این بود که کمیته‌ای متشکل از کمیسیون بهداشت و درمان، کمیسیون آموزش، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش تشکیل بشود که بحث نظارت به صورت هفتگی و بعد که بحران کرونا کنترل شد، به صورت ماهانه انجام بشود. ما الان به کمک وزارت بهداشت و وزارت صمت خیلی نیاز داریم. چون الان نیاز زیادی به ماسک‌های مخصوص بچه‌ها داریم. موضوع دیگر این است که اگر قرار است پروتکلی نوشته بشود، سختگیرانه و قابل اجرا باشد.

او تاکید کرد: باز هم می‌گویم ما مشکلی با بازگشایی مدارس نداریم. مخالفت با شیوه فعلی است. خانواده‌ها باید با این سبک زندگی تطبیق پیدا کنند و بدانند که ممکن است مجبور بشویم تا چند سال درگیر این ویروس باشیم یا ویروس‌های دیگری پیدا بشوند. اما باید توجه کنیم که با چه شیوه‌ای اعلام بشود. مثلا اعلام ناگهانی بازگشایی مدارس باعث شد همه نمایندگان شاکی بشوند که چرا باید تصمیمات خلق‌الساعه گرفته بشود.

چرا ناگهانی مدارس باز شدند؟

این نماینده گفت: اولا تا حالا سابقه نداشت که مدارس ۱۵ شهریور شروع بشود. معمولا طبق قانون اول مهر است. اما اگر قرار است این اتفاق بیفتد، چرا ناگهانی؟ دو روز مانده به بازگشایی اعلام کردند. حرف نمایندگان این است که باید شیوه‌نامه دقیقی تعریف می‌شد، یک آمادگی در خانواده‌ها ایجاد می‌شد، به خانواده‌ها باید آموزش داده می‌شد. این تصمیمات «یهویی» نگران‌کننده است.

شیخی در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس زودتر از اینها جدیت و نظارت خود را در این موضوع اعمال نکرد، گفت: هر تصمیمی که ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گیرد، در حکم قانون است. برای مجلس هم در زمان بحرانی مثل کرونا تمام مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در حکم قانون است. ولی حرف مجلس، بحث نظارت است. وقتی پروتکلی نوشته می‌شود، سختگیرانه بودنش یک بحث است، اجرای سختگیرانه آن هم بحث دیگری است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: در بحث نظارت ما موظفیم که از وزارت بهداشت سوال کنیم که چه تمهیداتی در نظر گرفته‌ و با چه آیتم‌هایی ورود کرده‌ است؟ وقتی توضیحات را شنیدیم، گفتیم که بهتر نبود این توضیحات را در یک پروسه زمانی از طریق رسانه‌ها به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی می‌کردید تا این همه اضطراب در جامعه ایجاد نشود؟

بچه‌ها درکی از رعایت درست پروتکل‌ها ندارند

شیخی گفت: من خودم بچه مدرسه‌ای دارم. خیلی از همکاران من که هیچ کدام جرات نکردند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند. من خودم هم نفرستادم. چون بچه‌اند و درکی از رعایت درست پروتکل‌ها ندارند. حرف آموزش و پرورش این بود که خانواده‌ها مختارند برای این که بچه هایشان را بفرستند مدرسه و می‌توانند نفرستند. ما قبول داریم که در جامعه و بین والدین و دانش‌آموزان به خاطر موضوع بازگشایی مدارس اضطراب ایجاد شده و ما نمی‌خواهیم که به این اضطراب دامن بزنیم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ به این که آیا ممکن است به دلیل بازگشایی مدارس، وزیر آموزش و پرورش یا مسئولان ستاد کرونا به مجلس احضار یا دعوت شوند، گفت: این چیزی نیست که در کمیسیون مطرح شده باشد. مجلس می‌خواهد از ظرفیت نظارتی خود به درستی استفاده کند و می‌خواهیم کمک کنیم و قصدمان این نیست که اتفاق بدی را رقم بزنیم. ما دوست داریم بچه‌ها اذیت نشوند. ما همه قبول داریم که ساعت خواب بچه‌های مدرسه‌ای تغییر کرده، والدین شاغل دارند اذیت می‌شوند اما خب نگران سلامتی بچه‌ها هستیم.

https://akhbar-rooz.com/?p=45781 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x